Urmareste-ne pe
TV Mania

Tot ce merită să știi despre televiziune

Apocalypto – Prin cenusa imperiului mayas

29 December 2008

In “Apocalypto”, autodistrugerea uneia dintre cele mai fascinante civilizatii din istorie e vazuta prin ochii tanarului Laba de Jaguar, angajat intr-o halucinanta cursa pentru supravietuire.

In 2004, lui Mel Gibson i s-a nazarit ca un film ultraviolent despre Isus Hristos, in limba aramaica, ar avea succes. L-a facut si a avut dreptate. La un buget de 30 de milioane de dolari, veniturile peliculei “Patimile lui Hristos” la nivel global au depasit 610 milioane de dolari. Doi ani mai tarziu, Gibson s-a gandit ca un film ultraviolent despre declinul imperiului mayas, in dialectul Yucatec, ar avea si el succes. Australianul nu s-a inselat nici de data asta, iar veniturile “Apocalypto”, caci despre el e vorba, au depasit 120 de milioane de dolari, in conditiile unui buget de 40 de milioane. Dar nu e vorba numai de bani. Cu toate controversele iscate in jurul unui film care nu ofera cea mai magulitoare imagine asupra unei civilizatii ai carei descendenti ocupa si azi parti din Mexic, “Apocalypto” e un film unic. Cu o distributie formata din indigeni maya care nu mai vazusera niciodata o cladire inalta, daramite o echipa hollywoodiana de filmare, al doilea “moft” al lui Gibson, un film despre mayasi care se alearga prin jungla, face urmaririle cu masini din blockbustere sa paleasca prin comparatie. Iar daca cititi printre randuri, veti afla si povestea autodistrugerii unui imperiu.

Mayasii, preferati aztecilor
“O mare civilizatie nu va fi cucerita din exterior pana nu s-a autodistrus din interior”. Singurele cuvinte in limba engleza din “Apocalypto” apar chiar la inceput, intr-un soi de epigraf, care poarta semnatura istoricului american Will Durant. Marea civilizatie aleasa de Gibson si producatorul si scenaristul Farhad Safinia a fost cea mayasa, deoarece, a explicat ultimul, “mayasii erau mult mai interesanti decat aztecii. Poti sa alegi o civilizatie sangeroasa, sau poti sa o alegi pe cea mayasa, care era atat de sofisticata, cu o imensa cunoastere a unor domenii ca medicina, stiinta, arheologia si ingineria. Dar in acelasi timp, am iluminat si subtextul brutal al salbaticiei rituale pe care o practicau acestia”.

Gibson, la fel de violent
Astfel am ajuns sa aflam povestea lui Laba de Jaguar (Rudy Youngblood), un tanar mayas care fuge de violentul trib ce ii distrusese satul si de sacrificiile omenesti la ordinea zilei, in plin apus al civilizatiei din care face parte. El trebuie sa-si salveze sotia si fiul, pe care-i ascunde intr-un “chultun” (o constructie asemanatoare unei fantani).
La fel ca in “Patimile lui Hristos”, Gibson nu se sfieste sa dea o directie deosebit de sangeroasa filmului, fapt ce i-a atras obisnuitele critici.

de Alex Bala

Ți-a plăcut acest articol? Dă-ne LIKE pe Facebook.

Articole similare