Din 29 noiembrie vom vedea în cinematografe renumitul film al lui Jacques Audiard „Emilia Pérez”, premiat la Cannes și candidatul Franței la Oscarul pentru cel mai bun film internațional în 2025. O combinație insolită de thriller, comedie și film muzical, acesta are o distribuție elogiată și o poveste uimitoare.
Povestea plasată în Mexic, în zilele noastre, începe când avocata Rita Moro Castro (Zoe Saldaña) primește o ofertă de nerefuzat: trebuie să ajute un temut lider de cartel să se retragă din afaceri și să dispară definitiv, transformându-se în femeia care a visat dintotdeauna să fie. Astfel, Juan Del Monte se transformă în impozanta Emilia Pérez (ambele personaje fiind jucate de elogiata Karla Sofía Gascón).
Această complicată metamorfoză are consecințe semnificative pentru soția lui, Jessi (Selena Gomez), și pentru copiii lor. În timp ce Emilia Pérez jonglează cu toate noutățile din viața sa, în peisaj apare și văduva Epifanía (Adriana Paz), iar relațiile dintre Emilia, Rita, Jessi și Epifanía se intersectează spectaculos.
Un răsfățat al premiilor
O combinație îndrăzneață de genuri, filmul a primit anul acesta Premiul juriului și premiul Un certain regard pentru distribuția de ansamblu la Cannes (Karla Sofía Gascón, Zoe Saldaña și Selena Gomez fiind recompensate pentru interpretările lor), unde s-a aflat în competiția pentru Palme d’Or. De asemenea, „Emilia Pérez” a fost nominalizat la Premiile Academiei europene de film, ediția 2024, la categoriile cel mai bun film, cel mai bun regizor, respectiv cel mai bun scenarist – Jacques Audiard și cea mai bună actriță – Karla Sofía Gascón. Filmul va reprezenta Franța la cea de-a 97-a ediție a premiilor Oscar, în 2025, fiind trimis să concureze în categoria Cel mai bun lungmetraj internațional.
Renumitul cineast Jacques Audiard („Un profet”, „Rugină și oase”) a povestit că ideea acestui film muzical aparte i-a fost dată de un capitol din cartea lui Boris Razon „Écoute” (publicată în 2018), un roman despre un traficant de droguri care dorește să-și schimbe identitatea. Audiard este, de altfel, și autorul libretului operei omonime, inspirată lejer din roman.
Eroine în plină transformare
După difuzarea în cinematografe, filmul va fi preluat de Netflix (încă nu știm dacă și de Netflix România), iar Jacques Audiard a declarat pentru netflix.com: „«Emilia Pérez» nu spune doar povestea unei singure femei. Este vorba despre patru femei foarte diferite. Trebuia să le pot împrumuta acestor personaje un trecut, o poveste și maturitate autentică. Mi-am dat seama de asta când le-am descoperit pe Zoe și pe Karla, aproape simultan. Într-un fel, ele au reorientat scenariul, făcându-l mai dens, iar propriile lor vieți au alimentat existența personajelor”.
La rândul ei, Zoe Saldaña, pe care o vedem inclusiv cântând și dansând în film, a declarat că „Numerele de dans au fost o revenire binevenită la rădăcinile ei”. Ea a povestit: „Am crescut pe scenă, ca dansatoare clasică. Sunt newyorkeză, așa că în mintea mea rulează un muzical care nu se termină niciodată. Sunt recunoscătoare că m-am întors la acea parte din mine pe care am lăsat-o în urmă când am început această minunată carieră în cinema. Cu cât trec anii, cu atât îmi dau seama cât mi-a lipsit acea parte a vieții mele”.
Emilia nu este, de altfel, singurul personaj din film care vrea să-și schimbe viața. Zoe Saldaña și-a descris astfel personajul, pe avocata Rita: „Este o avocată desăvârșită, care locuiește în Mexico City și se află într-un moment al vieții ei în care își dorește mai mult decât ceea ce îi pot oferi jobul și mediul său. Dezgustată de carteluri și de influența lor asupra vieții mexicanilor, Rita îl ajută totuși pe Manitas, dar, destul de curând, Emilia îi cere Ritei să îndeplinească o altă sarcină pentru ea”, a povestit Saldaña pentru netflix.com.
Tur de forță pentru Karla Sofía Gascón
Temperamentala Karla Sofía Gascón a interpretat-o atât pe Emilia, cât și pe Juan Del Monte, cel dinaintea transformării, cu ajutorul machiajului protetic. „Îmi place să interpretez personaje cât mai diferite de felul meu de-a fi, iar Manitas nu are nimic de-a face cu mine. Însă am rezonat în special cu dorința sa profundă de schimbare”, a spus Karla Sofía Gascón.
Aceasta a povestit despre cele două complicate machiaje care i-au fost aplicate: „În timpul producției, portretizarea Emiliei a fost mult mai dificilă. A trebuit să port un corset care îmi restricționa mișcările, o perucă menită să îmi țină capul drept și tocuri înalte. În cazul lui Manitas, după ce mă machiau și îmi aplicau proteze pe față, mă puteam mișca așa cum îmi doream”.
Cui i se datorează muzica filmului
Cântăreața franceză Camille, care a scris versurile pieselor originale din film, a declarat pentru netflix.com: „Am vrut să spulber manierismele genului, iar Jacques și cu mine am fost gând la gând, deoarece, ca regizor, era mânat de aceeași dorință”. Simultan thriller sobru și film muzical, despre „Emilia Pérez” s-a spus că „transcende granițele genurilor, pe măsură ce personajele sale își regăsesc originile”. Înainte de scenariul filmului, Jacques Audiard a scris libretul operei omonime. „În timpul primei carantine de covid am scris rapid o poveste, dar mi-am dat seama, pe parcurs, că era mai aproape de un libret de operă decât de un scenariu de film. Acesta fost împărțit în acte, au fost puține decoruri, iar personajele erau arhetipale”, a explicat Audiard.
Camille și compozitorul francez de muzică de film Clément Ducol, care au scris partitura, au contribuit, și ei, la scrierea scenariului, în cadrul unor întâlniri cu regizorul în care s-a stabilit ce secvențe vor fi ilustrate prin cântece. „Ne întâlneam dimineața, iar eu aveam impresia că asist la cursuri de master în scenariu”, a declarat Ducol despre colaborarea cu Audiard, tot pentru netflix.com.