Homepage  / Timp liber

Filmul „R.M.N.”, o investigație cerebrală a societății românești făcută de Cristian Mungiu. Analiza regizorului este necruțătoare

Filmul „R.M.N.”, o investigație cerebrală a societății românești făcută de Cristian Mungiu. Analiza regizorului este necruțătoare

de Doinel Tronaru,

Noul film al celebrului regizor Cristian Mungiu, intitulat “R.M.N.”, este o analiză necruțătoare a civilizației românești muribunde, un “raport despre starea națiunii”, încă un îndemn la eternul refren “Deșteaptă-te, române”. Ar trebui văzut de cât mai multă lume, cât încă rulează pe ecrane, poate ne mai trezim. Şansele sunt însă minime, este trista concluzie a filmului lui Mungiu.

Pelicula lui Cristian Mungiu, intitulată provocator “R.M.N.”, a intrat din weekend pe marile ecrane din toată țara, proaspăt întoarsă de la festivalul de la Cannes, și mi se pare că, cel puțin până acum, este lipsită de reacțiile pe care le-ar fi meritat. Ştim însă foarte bine că “nimeni nu este profet în țara lui” și că românii – popor nefericit, defavorizat de istorie, dar și prizonier al propriilor tare – “excelează” în respingerea și disprețul cu care își tratează “profeții”, Casandrele și ieremiadele acestora: Lucian Pintilie, Mircea Daneliuc, Radu Jude, Cristian Mungiu, și mă refer aici doar la cinema.

E-adevărat că ar fi fost bine, pentru public, dacă filmul s-ar fi întors aureolat de vreun succes de la Cannes, dar să nu uităm că regizorul român a câștigat până acum toate premiile importante care erau de câștigat pe Croazetă. S-o spunem pe cea dreaptă: juriul condus de actorul Vincent Lindon a preferat tipul de peliculă sofisticată, dar abstractă și lipsită de vibrație reală, de “trăire”, a suedezului Ruben Östlund, cinemaului viu și debordând de emoție (dar, la rândul lui, realizat cu rafinament stilistic) care provine din Est, cinema care însă a fost premiat la Cannes de atâtea ori până acum.

Cristian Mungiu și actrița Judith State la Festivalul de la Cannes Film Festival / Credit line: Profimedia

“Bacalaureat” la puterea a doua

Să spunem mai întâi că filmul lui Mungiu, deși se urmărește cu plăcere și este foarte “curgător” (practic, cele două ore de proiecție nici nu se simt), asta datorită măiestriei narative cu care este scris (Mungiu este și autorul exclusiv al scenariului) și realizat, nu este deloc unul comod sau care să-ți dea o stare de “fericire” puerilă, iresponsabilă.

Senzația de neliniște se insinuează treptat pe tot parcursul curgerii poveștii și este copleșitoare la sfârșit.

Într-un fel, “R.M.N.” este chiar mai dur decât “Bacalaureat”, precedentul film al regizorului, care era la rândul lui o analiză lipsită de speranță a impasului în care se află societatea românească.

“O poveste a violenței” fără sfârșit

“R.M.N.” mi se pare un studiu asupra violenței, realizat de Cristian Mungiu, dar nu asupra celei dezlănțuite, ci asupra celei latente, subsidiare, “strămoșești”, care servește ca argument de supraviețuire pentru și în comunitățile mici (“A History of Violence”, cum obsedant suna titlul filmului lui Cronenberg) și care explodează în momente punctuale, analiză cu atât mai actuală în contextul neprevăzut și nefericit al războiului din Ucraina, din imediata noastră apropiere.

Matthias Auer, eroul principal al filmului (interpret: Marin Grigore; 39 de ani, actor care nu prea a jucat în cinema până acum, sau dacă a jucat nu a fost remarcat, practic lansat de Mungiu cu acest film), deși pare – și chiar este – un individ extrem de violent (filmul începe cu o secvență în care-l pune instant la pământ pe un neamț care-l jignise), nu este totuși un individ brutal, cu probleme psihice, sau un macho grețos, dezgustător, de București, din cei care-au făcut traficul Capitalei un infern.

Un “samurai”, mai degrabă un ronin

Aparenta violență a lui Matthias este pusă, de fapt, în slujba propriei supraviețuiri și, mai ales, a supraviețuirii familiei și a comunității din care face parte, a binelui copilului său, în primul rând. Ea provine dintr-un set ancestral de cutume, care au funcționat multă vreme în istorie (“secole la rândul am ținut piept năvălitorilor aici, ca să vă construiți voi catedralele”, îi spune unui tânăr occidental un personaj cu alură de “Balanța”, filmul lui Pintilie), dar care au devenit anacronice în lumea de astăzi (oare?; războiul din Ucraina se apropie vertiginos de noi, iar Istoria se întoarce, mereu rânjitoare, în acești ani).

Comportamentul eroului pare mai degrabă apropiat de un “cod al onoarei” de pe vremuri, care însă, în contextul actual, devine ridicol și pernicios (“vrei să devină un fătălău? știi că deja este luat de prostul clasei?”, îi spune el, despre băiețel, furios partenerei sale, pe care este aproape gata să o pocnească, apropo de mult-discutata “violență domestică”). “Să nu te apropii niciodată de un animal sălbatic neînarmat”, îl învață Matthias pe copil, iar acesta ia toporișca din mâna tatălui său și retează frânghia cu care o vulpe era prinsă în capcană, eliberând-o, într-o scenă magnifică, indicând că violenței și brutalității trebuie să i se pună odată capăt, punct (vezi “Ursul” lui Annaud).

Un Fabrice del Dongo contemporan

Mai mult, în momentul în care scandalul rasial și violența izbucnesc în comună (“cazanul” multă vreme ținut sub presiune explodează), Matthias nu numai că nu are o părere bine conturată – spre deosebire de extremiștii maghiari, dar și românii, deși mai molcomi și blajini prin natura lor, “le știu bine” pe ale lor –, dar este chiar complet dezinteresat de evoluția evenimentelor.

El este preocupat exclusiv de povestea sa de dragoste cu maghiara Csilla (Judith State), își dă seama că o va pierde (motive posibile: acea violență structurală a lui, care izbucnește punctual, acel blestemat statut de “macho”, care-l împiedică să-i spună “te iubesc” iubitei sale, deși nici nu știe prea bine în ce limbă ar trebui să facă asta) și încearcă să o recâștige prin orice mijloace.

Eșecul îl face să devină și mai confuz și, practic, din acel moment Matthias nu mai știe ce face și este în stare de orice, ceea ce servește ca declic, ca declanșator al unui alt episod violent, poate chiar criminal. Este un topos – cel al eroului neatent la tumultul istoriei, obsedat doar de propria poveste de dragoste, de o femeie inaccesibilă – stendhalian, pentru că originează în romanul “Mănăstirea din Parma” al scriitorului francez. În cinematografia română, el a dus la un film foarte bun făcut imediat după Revoluție: “Polul Sud” al regizorului Radu Nicoară, cu un Claudiu Bleonț foarte tânăr.

“Capitalism” pe pâine

Ceea ce este foarte frumos este că scenariul lui Mungiu nu se limitează doar la analiza aspectelor de rasism, ceea ce l-ar fi putut face să devină oarecum clișeistic, ci are grijă, se străduiește să surprindă toate problemele care pot fi aduse în discuție. Capitalismul, antreprenoriatul pot fi o soluție de moment, dar ele nu sunt perfecte și nu satisfac, pe termen lung, idealul uman, pare a fi concepția regizorului.

Nimeni din zonă nu s-a angajat la brutăria de unde izbucnește conflictul, pentru că cele două responsabile plătesc cu “salariul minim pe economie” (dar majoritatea lumii este oricum plecată deja la muncă în Occident, pe salarii mai bune, iar restul preferă s-o ardă “pe ajutoare” de la stat), așa cum sunt acuzate. “Vreți ca pâinea să coste 5 lei? Nu cred”, izbucnește proprietara. “Dar Mercedesul ăla cu care ne sfidezi cum ți l-ai permis”, i se ripostează. “Este în leasing și punct” (cu Mercedes se plimbă sfidător și un “icsulică” de prin sat, dar “este al mamei și este plătit în rate”). Şi așa mai departe, ca parcă pentru a arăta că problemele umane sunt nesfârșite și, poate, și fără soluție.

“Trăim sub același soare”

Scenariul funcționează pe “perechi”, pe repetiții, pe semnale avertizatoare, și o face foarte bine. La începutul filmului, Matthias ne este arătat lucrând în condiții și mai barbare, sau chiar barbare, în Germania și este făcut “țigan” leneș de către un supraveghetor.

“Ţigani” sunt însă denumiți, de către rasiști (care se bucură că țiganii propriu-ziși au dispărut din zonă, plecați la furat în Occident), și muncitorii srilankezi (singalezi, mai exact, ca etnie) veniți, în mod similar, la muncă în Transilvania, în căutarea, și ei, a unei vieți mai bune.

“Cu toții suntem oameni”, admit concesiv rasiștii, dar igiena (virușilor) primează, se spune, ca un semnal anticipator al brutalității represive din timpul pandemiei.

“Urșii” tradiționali (adică așa-zișii “colindători” îmbrăcați în Moș Martin, care se mai bat și cu ciomegele, ca la Ruginoasa), o pușcă, armă letală care tot apare și dispare din cadru, toate semnalele, “mărcile” sunt la locul lor și funcționează, pe principiu cehovian, anticipând posibila explozie de violență finală (care, probabil, apare însă de unde nimeni din comună nu se aștepta, pe ideea “nu știi niciodată de unde sare iepurele”).

O societate lovită de cecitate

Ne amintim că Mungiu a mai tratat cu chestiunea rasismului românesc ancestral, “strămoșesc”, într-un savuros episod din “Occident”, filmul său de debut, numai că acolo totul era într-o cheie comică, regizorul aflându-se în faza sa inițială, una formaniană sau cehoviană.

Între timp, autorul nostru a învățat lecția unor Michael Haneke și mai ales, aș spune, a iranianului Asghar Farhadi, lucru care era vizibil încă de la precedentul “Bacalaureat”, și modul în care știe să introducă, să insinueze tensiunea, “neliniștea” de care vorbeam, este fără egal.

Lunga scenă dinspre final, în care, prin intermediul întâlnirii întregului sat de la “Căminul Cultural”, sunt trecute în revistă toate clișeele actuale ale mentalului colectiv, patriotarde sau mai puțin, amintește de filmele recente ale lui Radu Jude, dar este ținută sub control foarte bine.

Climaxul narativ al morții neașteptate, care fusese anunțat prevestitor pe parcurs, izbucnește, iar cadrul care urmează este unul excepțional: membrii comunității, inclusiv copiii, se grăbesc în tăcere spre locul incidentului, traversând un teren accidentat și dificil, “prin râpi și gropi adânci”, regizorul trimițând la “Parabola orbilor”, celebrul tablou al lui Bruegel.

“Babilonia” limbilor

Dar nu numai orbii și infirmii sunt sugerați aici, ci și la nivel auditiv filmul devine neliniștitor și rebarbativ, ca o problemă irezolvabilă, ca un labirint “fără soluție”.

Societatea multiculturală din Ardeal ar putea să funcționeze ca un creuzet uman extraordinar, sunt oameni care chiar încearcă să miște lucrurile în sensul acesta, cum este Csilla, dar comunitatea ne este arătată mai degrabă ca un Turn Babel, ca un Babilon, în care de la un moment dat nu mai poți să fii atent și nu mai înțelegi în ce limbă se vorbește.

Nu putem să încheiem fără să remarcăm interpretarea lui Judith State, care este excepțională.

Judith State / foto Hepta

Dacă mare parte din film ne este arătat și urmărit Matthias (Marin Grigore, într-o notă constant bună), “R.M.N.” stă și pe umerii Csillei, căreia îi revin restul scenelor (incluzându-le, bineînțeles, pe cele în care cei doi sunt împreună), iar Judith State face o veritabilă creație aici.

Actriță neprofesionistă, ea a fost descoperită de regizorul Cristi Puiu pentru “Sieranevada”, a mai jucat în câteva filme, dar de-abia cu acest rol principal putem spune că s-a născut o veritabilă actriță de film.

Urmărește-ne pe Google News
ALTE ARTICOLE INTERESANTE
Program TV

PRO TV
  • 06:00 Ştirile Pro TV
    Ziua începe când Mihai Dedu şi Lavinia Petrea/Andreea Marinescu dau trezirea, Neti Sandu descrie şansele ca speranţele să prindă viaţă, când Florin Busuioc aduce...
  • 10:30 Vorbeşte lumea AP
    "Vorbeşte lumea" a pregătit subiecte interesante, pe care prezentatorul emisiunii, Cove, le va dezbate în direct, de luni până vineri. În ajutorul lui Cove, în platoul...
  • 13:00 Ştirile Pro TV
    În mijlocul zilei şi din mijlocul evenimentelor, reporterii transmit cele mai noi şi complete informaţii pentru Ştirile de la ora 13:00. Nevoia oamenilor de a fi...
  • 14:00 Lecţii de viaţă AP
    "Lecţii de viaţă" este o producţie de tip ficţiune, bazată pe situaţii şi întâmplări reale, din viaţa cotidiană a familiilor. Sunt prezentate diverse situaţii inspirate...
  • 15:00 La Măruţă AP
    Cătălin Măruţă a pregătit împreună cu echipa sa rubrici noi, filmări inedite, invitaţi cu poveşti surprinzătoare, dar şi subiecte ale momentului, exclusivităţi şi...
  • 17:00 Ştirile Pro TV
    Monica Dascălu vine în fiecare zi, de luni până vineri, începând cu ora 17:00, la pupitrul Ştirilor Pro TV pentru a coordona un tur de forţă prin toate colţurile...
  • 18:00 Ce spun românii
    Emisiunea prezentată de Cabral Ibacka este o competiţie amuzantă între două familii, care concurează pentru a câştiga premii substanţiale. Atmosfera din platou este...
  • 19:00 Ştirile Pro TV
    Andreea Esca vine în fiecare seară, de luni până vineri, începând cu ora 19:00, la pupitrul Ştirilor Pro TV pentru a prezenta principalele subiecte ale zilei. Realitatea...
  • 20:30 Las Fierbinţi 12
    Acţiunea se petrece în satul Fierbinţi, acolo unde existenţa locuitorilor se desfăşoară lent, într-un paradis rural care s-a adaptat, în stil pur românesc, la vremurile...
  • 21:30 Straja 12
  • 23:30 Ştirile Pro TV
    Echipa de jurnalişti de la "Ştirile PRO TV" aduce în fiecare zi, în principalele jurnale, cele mai importante subiecte ale zilei, abordate cu mult profesionalism....
  • 00:00 Cod roşu la Casa Albă 12
    Casa Alba devine tinta unui atac terorist pus la cale de o grupare nord-coreeana. Presedintele este luat ostatic, iar singura speranta a Serviciilor Secrete de a-l...
  • 02:30 Superspeed la Pro TV
    "Super Speed" - o emisiune prezentată de Costin Giurgea şi Tudor Bratu, cu maşini, teste incredibile şi vedete care vor fi puse în situaţii inedite. Cei doi jurnalişti...
  • 03:00 Vorbeşte lumea AP
    "Vorbeşte lumea" a pregătit subiecte interesante, pe care prezentatorul emisiunii, Cove, le va dezbate în direct, de luni până vineri. În ajutorul lui Cove, în platoul...
  • 05:00 Ce spun românii
    Emisiunea prezentată de Cabral Ibacka este o competiţie amuzantă între două familii, care concurează pentru a câştiga premii substanţiale. Atmosfera din platou este...
  • Vezi tot programul zilei
Antena 1
  • 06:00 Observator
    Sub sloganul "Vezi ce trăieşti", Observatorul Antenei 1 trece într-o nouă etapă. Modificări majore vor avea loc atât la nivel vizual şi tehnic, cât şi la nivelul...
  • 08:00 'Neatza cu Răzvan şi Dani
    De luni până vineri, de la ora 8, Răzvan şi Dani îți dau Neatza la Antena 1! Alături de Nicolai Tand, Ramona, Florin Ristei și Cătălin Oprișan, ai 4 ore de bună...
  • 12:00 Observator
    Andra Petrescu, Andreea Țopan și Valentin Butnaru fac echipă la pupitrul Observator Antena 1, de la ora 12.00. Programul s-a impus drept lider al segmentului orar...
  • 14:00 Poveşti de familie AP
    Serialul "Poveşti de familie" este o antologie de poveşti inspirate de probleme cât se poate de actuale pentru societatea românească. Bazat pe formatul internaţional...
  • 15:00 Mireasa AP
    Dupã o binemeritatã pauză, în care şi-a dedicat timpul celor doi copii ai familiei, Simona Gherghe revine în forţă pe micile ecrane, într-un proiect cu totul nou...
  • 17:00 Observator
    Olivia Păunescu şi Florin Căruceru prezintă, de luni până vineri, Observator ora 17. Cătălin Oprișan intră în rolul de povestitor din culisele marilor povești de...
  • 18:00 Preţul cel bun
    "Prețul cel bun" ("The Price is Right") este o emisiune de divertisment, de tip concurs, în care participanții concurează pentru a câștiga premii în bani și produse...
  • 19:00 Observator
    Observatorul Antenei 1 este construit ca un jurnal de atitudine, în care subiectele mari, grave, naţionale contează şi nu suferă în competiţia cu soluţia facilă...
  • 20:30 Poftiţi pe la noi - Poftiţi prin ţară AP
    Timp de şapte sezoane a strunit vedetele și le-a pus la treabă pentru a da o mână de ajutor celor aflați la nevoie. Nea Mărin revine la Antena 1 cu un nou sezon...
  • 23:00 Observator
    Sub sloganul "Vezi ce trăieşti", Observatorul Antenei 1 trece într-o nouă etapă. Modificări majore vor avea loc atât la nivel vizual şi tehnic, cât şi la nivelul...
  • 23:30 iUmor 12
    Cel mai "nebun" juriu din televiziune, format din Delia, Cheloo şi Mihai Bendeac caută cel mai amuzant român în emisiunea "iUmor", de la Antena 1. De la momente...
  • 00:30 Stand Up Revolution 12
    "Stand-up Revolution" este prima emisiune televizată de stand up, în care patru nume cu greutate plănuiesc să descopere viitoarea mare senzație din domeniu. Prezenți...
  • 02:30 Observator
    Observatorul Antenei 1 este construit ca un jurnal de atitudine, în care subiectele mari, grave, naţionale contează şi nu suferă în competiţia cu soluţia facilă...
  • 03:30 Poveşti de familie AP
    Serialul "Poveşti de familie" este o antologie de poveşti inspirate de probleme cât se poate de actuale pentru societatea românească. Bazat pe formatul internaţional...
  • 04:00 Surorile
    Serialul turcesc "Surorile - Kardeş Çocuklari" aduce în centrul poveştii două surori: Ümran (Ayca Bingöl), care trăieşte un trai modest la sat alături de fiica ei...
  • 05:00 Preţul cel bun
    "Prețul cel bun" ("The Price is Right") este o emisiune de divertisment, de tip concurs, în care participanții concurează pentru a câștiga premii în bani și produse...
  • Vezi tot programul zilei
Kanal D
  • 07:00 Ştirile Kanal D AP
    Ştirile Kanal D le oferă telespectatorilor informațiile de care au nevoie în fiecare dimineață. La pupitul grupajului informativ de la ora 07:00 se va afla Cristina...
  • 08:00 Dimineaţa cu noi AP
  • 10:00 Casa Iubirii AP
    14 concurenţi, 7 fete şi 7 băieți, vor intra în Casa iubirii pentru a-şi găsi dragostea, iar Andreea Mantea le va fi alături pe tot parcursul show-ului, ghidându-i...
  • 12:00 Ştirile Kanal D
    Ştirile Kanal D conectează zi de zi pe telespectatorii la realităţile sociale, economice, politice şi mondene, din perspectiva omului şi pentru omul obişnuit. Echilibrata...
  • 13:00 În căutarea adevărului AP
    Ernest porneşte "În căutarea adevărului", la Kanal D! Îndrăgitul prezentator revine în casele telespectatorilor cu o nouă emisiune, "În căutarea adevărului", un...
  • 15:00 Jocul cuvintelor cu Dan Negru AP
    În fiecare ediţie a emisiunii, 5 concurenţi se află faţă în faţă cu Dan Negru, pentru a-şi testa vocabularul şi spontaneitatea. Înţelegerea sensurilor şi uşurinţa...
  • 16:30 Casa Iubirii AP
    14 concurenţi, 7 fete şi 7 băieți, vor intra în Casa iubirii pentru a-şi găsi dragostea, iar Andreea Mantea le va fi alături pe tot parcursul show-ului, ghidându-i...
  • 19:00 Ştirile Kanal D AP
    Ştirile Kanal D conectează zi de zi pe telespectatorii la realităţile sociale, economice, politice şi mondene, din perspectiva omului şi pentru omul obişnuit. Silvia...
  • 20:00 Mă numesc Züleyha AP
    "Mă numesc Züleyha" înfăţişează istoria unei iubiri unice, care se derulează în Istanbulul anilor '70, şi continuă pe tărâmurile fertile ale zonei Çukurova, Adana...
  • 22:30 Se strigă darul AP
  • 00:30 Ştirile Kanal D AP
    Ştirile Kanal D conectează zi de zi pe telespectatorii la realităţile sociale, economice, politice şi mondene, din perspectiva omului şi pentru omul obişnuit. Silvia...
  • 01:15 Casa Iubirii AP
    14 concurenţi, 7 fete şi 7 băieți, vor intra în Casa iubirii pentru a-şi găsi dragostea, iar Andreea Mantea le va fi alături pe tot parcursul show-ului, ghidându-i...
  • 03:45 Bucătăria lui Arda AP
    Cele mai interesante rețete vor fi prezentate într-o manieră inedită şi prietenoasă de un specialist în arta culinară. Telespectatorii au parte de un spectacol culinar...
  • 04:45 Ştirile Kanal D AP
    Ştirile Kanal D conectează zi de zi pe telespectatorii la realităţile sociale, economice, politice şi mondene, din perspectiva omului şi pentru omul obişnuit. Silvia...
  • 05:30 În căutarea adevărului AP
    Ernest porneşte "În căutarea adevărului", la Kanal D! Îndrăgitul prezentator revine în casele telespectatorilor cu o nouă emisiune, "În căutarea adevărului", un...
  • Vezi tot programul zilei
VEZI PROGRAMUL TV