Prezentat anul trecut la Festivalul de la Cannes și nominalizat la un Oscar și la patru Globuri de Aur, așteptatul film „Mai, decembrie”, cu Julianne Moore și Natalie Portman, va fi disponibil la Max în curând. Ce știm despre îndrăzneața poveste regizată de Todd Haynes.
„Mai, decembrie”, disponibil curând la Max
Filmul regizat de experimentatul Todd Haynes („Velvet Goldmine”, „Departe de paradis”, „Carol”) are în centru un cuplu ieșit din comun. Relația dintre Gracie (Julianne Moore), o femeie matură, și Joe, un adolescent, a provocat la vremea sa un întreg scandal, ținând prima pagină a ziarelor. Gracie a fost închisă pentru corupere de minori, dar nu a renunțat la relație, iar la începutul acțiunii din film, după două decenii, ea și Joe (Charles Melton) par să aibă o viață liniștită și copii mari.
Când Gracie și Joe primesc vizita unei actrițe celebre de la Hollywood, Elizabeth (Natalie Portman), care urmează să o joace pe Gracie într-un film și vrea să se documenteze pentru rol, aparentul calm al familiei începe să se fisureze și vechi răni ies la suprafață. Filmul va fi disponibil la Max începând cu data de 16 august.
Natalie Portman i-a adus scenariul regizorului Todd Haynes, căruia i-a plăcut. „Producătoarea Jessica Elbaum mi-a trimis scenariul și am fost uluită de scriitura lui Sammy Birch. Am fost atât de mișcată de natura personajelor și de explorarea unor subiecte ca interpretarea și identitatea, încât i l-am trimis lui Todd, cu care mi-am dorit mereu să lucrez. Restul a cam venit de la sine, în această echipă de vis”, a povestit Natalie Portman. Regizorul a distribuit-o apoi în rolul extrem de dificil al lui Gracie pe Julianne Moore, aflată aici la a cincea colaborare cu el.
Narațiunea din film este fictivă, dar se inspiră vag dintr-o poveste adevărată petrecută în 1997, când profesoara americană Mary Kay Letourneau, în vârstă de 34 de ani, a pledat vinovată pentru abuzul sexual al lui Vili Fualaau, un elev de 12 ani. În anul 2000 a fost realizat chiar un film de televiziune despre acest caz, intitulat „All-American Girl: The Mary Kay Letourneau Story”. Totuși, Julianne Moore a explicat limpede că „există câteva detalii foarte asemănătoare cu cazul lui Mary Kay Letourneau, dar că filmul nu este o ilustrare a acestuia”.
Ce spune Julianne Moore
Actrița a explicat într-un amplu interviu din Entertainment Weekly: „Am citit despre cazul lui Mary, am văzut documentare și diverse materiale. Scenarista noastră, Samy Burch, a crescut în anii ’90, când tabloidele erau la apogeu, iar foarte multe dintre aceste povești erau prezentate ca divertisment. A fost interesant să le citesc și să mă gândesc cum înghițim pe nerăsuflate aceste povești senzaționale. Dar trebuie să ne întrebăm: «Care este, totuși, povestea de aici?», pe care s-ar putea să nu o aflăm niciodată până la capăt, fiindcă uneori, atunci când transformi în senzațional aceste lucruri, le răpești toată umanitatea”.
Actrița a povestit că deși, personal, o condamnă pe Gracie („ca ființă umană, pot spune că acțiunile ei sunt condamnabile, aș fi nebună dacă nu aș crede asta”), în abordarea rolului din film a fost foarte util să separe personajul de propriile gânduri despre acțiunile sale. „Să nu-ți judeci personajele înseamnă să nu-i comentezi acțiunile în timp ce le joci. Ca personaj, ea simte că a făcut o alegere din dragoste și că a fost salvată de iubirea ei”. Actrița a explicat modul în care a trebuit să o infantilizeze pe Gracie: „Este vorba despre povestea pe care Gracie o spune întregii lumi despre cine crede ea că este. Ea se consideră o nevinovată – o persoană care are nevoie de protecție, care a fost blocată în căsnicia ei și a simțit că nu are nicio putere. Distanța dintre ceea ce s-a întâmplat, adică faptul că ea a încălcat foarte mult regulile, și narațiunea pe care o proiectează în fața lumii este imensă, iar în această imensitate există o mare cantitate de nesiguranță emoțională”.
Julianne Moore are încredere totală în regizorul Todd Haynes
Julianne Moore a avut totală încredere în abordarea regizorului Todd Haynes, cu care a mai lucrat la patru filme: la thrillerul „Safe” (1995), la originalul film biografic „Noi suntem Bob Dylan” (2007) și la dramele „Wonderstruck” (2017) și „Departe de paradis” (2002).
„Este cu adevărat unul dintre cei mai mari regizori ai epocii noastre. Este extraordinar prin modul în care alege să spună povești despre ce înseamnă să fii om, ce înseamnă identitatea, cum ne modelează cultura și cine suntem în contextul vremurilor noastre. Tot ceea ce spune în filmele sale sunt lucruri care mă fascinează fără încetare. Ca actor, îți oferă foarte multe puncte de sprijin, îți creează întotdeauna un cadru în care să lucrezi. Are un punct de vedere extrem de puternic și este perfect capabil să-mi comunice asta. Simt că el face toată treaba, iar mie îmi rămâne doar să mă strecor în acel personaj”, a mai spus actrița.
Duetul remarcabil dintre Natalie Portman și Julianne Moore
Pentru rolul lui Elizabeth, actrița hollywoodiană care urmează să joace rolul lui Gracie pe ecran, Natalie Portman a trebuit să studieze și să copieze multe dintre gesturile și mișcările lui Julianne Moore. Aceasta din urmă a explicat: „Trebuia să am niște gesturi precis delimitate încă de la început, astfel încât Natalie să aibă mai multe lucruri pe care să le redea — hiperfeminitatea lui Gracie, felul în care se mișcă, acele mișcări grațioase cu mâinile. În legătură cu sâsâiala ei, l-am sunat pe Todd și i-am spus: „Mă gândesc să fac asta pentru că îi oferă lui Natalie ceva foarte concret de imitat, ce zici?”. Mi s-a părut ceva emblematic pentru felul ei de a se purta copilărește.
La rândul ei, Natalie Portman a povestit pentru deadline.com: „M-am gândit ce s-a întâmplat cu acei oameni ale căror vieți au fost disecate de tabloide. Știu cum procedează, ca orice persoană care a crescut în Statele Unite. Ce s-a întâmplat însă cu ei douăzeci de ani mai târziu? Care a fost, asupra vieții lor, efectul acestei povești spuse iar și iar, într-un mod atât de lasciv?”. Actrița a mai spus: „Personajul lui Elizabeth este într-adevăr stratificat, dar este emblematic pentru modul în care este alcătuită identitatea fiecăruia dintre noi, mai ales identitatea feminină, care m-a interesat mereu. Aspectul nostru, ca femei, machiajul, părul, îmbrăcămintea, felul în care ne mișcăm și în care ne comportăm implică foarte multă interpretare, fie că cineva este agresiv cu noi și noi înghițim politicos și zâmbim, fie că vrem să ne prezentăm ca mame perfecte sau soții perfecte. Toate presiunile pe care societatea le pune asupra noastră. Elizabeth joacă un rol chiar și când apare la casa lui Gracie, când familia e afară, la un grătar, și pare să spună: «Priviți-mă, sunt o actriță celebră, dar uite cât de accesibilă sunt»”.
Asemănat cu stilul lui Lynch
Collider.com a spus despre filmul „May December” că „explorează coșmarurile existente în profunzimea suburbiilor americane”, afirmând că filmul are „ceva din stilul lui David Lynch prin felul în care dezvăluie putregaiul de dincolo de tufele de trandafiri și de casele frumoase cu plăcinte aburind pe masă. Lui Todd Haynes îi place să deconstruiască visul american la fel ca lui David Lynch, în timp ce arată gospodine frumoase, cu buze roșii, garduri albe și cer albastru. Numai că, în timp ce filmele lui Lynch au elemente fantastice, supranaturale, filmele lui Haynes sunt înrădăcinate în realitate. Niciodată acest lucru nu a fost mai clar decât la premiera de la Cannes, când filmul a captivat publicul de pretutindeni, deoarece se bazează vag pe un scandal american notoriu care a avut loc în anii ’90”. Despre film s-a mai spus că „îi prilejuiește cel mai bun rol din carieră lui Julianne Moore” (recompensată în 2015 cu premiul Oscar, Globul de Aur și BAFTA pentru interpretarea din tulburătorul „Aceeași Alice” – n.r.), tot collider.com afirmând că actrița „este perfectă pentru rol”.
Anul acesta, filmul „May December” a fost nominalizat la Oscar pentru cel mai bun scenariu original și la patru Globuri de Aur (pentru cel mai bun film la categoria comedie/muzical, cea mai bună actriță – Natalie Portman, cea mai bună actriță în rol secundar – Julianne Moore și cel mai bun actor în rol secundar – Charles Melton), iar anul trecut s-a aflat în competiția pentru Palme d’Or la Festivalul de la Cannes.