Prevederile referitoare la procedura de înmatriculare se regăsesc în Ordinul 1501/2006, actualizat ultima oară prin Ordinul MAI 58/2017. În continuare vei găsi detalii despre actele cu care trebuie să te prezinți la DRPCIV – Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor.
De ce documente ai nevoie?
Înmatricularea autoturismului este obligatorie la fiecare schimbare a proprietarului. Astfel, fie că noua ta mașină a fost achiziționată din reprezentanță, fie că ai cumpărat-o la mâna a doua din țară sau din străinătate, trebuie să te prezinți la DRPCIV.
Actele necesare la înmatricularea unui autoturism diferă în funcție de cazurile de mai sus; în cele ce urmează vei găsi lista de documente pentru fiecare situație în parte.
Dacă mașina ta provine din afara Uniunii Europene și nu a mai fost niciodată înmatriculată, vei avea nevoie de:
– Cererea solicitantului;
– Fişa de înmatriculare completată, având viza organului fiscal competent al autorităţii administraţiei publice locale;
– Dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare;
– Actul de identitate al solicitantului, în copie și în original;
– Procura specială, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât proprietarul vehiculului;
– Copia contractului de asigurare RCA, încheiat pe numele proprietarului vehiculului, în termenul de valabilitate al acestuia;
– Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului, în original şi în copie;
– Dovada efectuării formalităților vamale de import, în original sau copie legalizată a acesteia;
– Cartea de identitate a vehiculului, în original și copie;
– Dovada plății contravalorii plăcuțelor.
În cazul în care autovehiculul a fost achiziționat din afara Uniunii Europene, dar a mai fost înmatriculat, la actele listate mai sus se adaugă:
– Certificatul de autenticitate al vehiculului eliberat de RAR, cu excepția autovehiculelor destinate competițiilor sportive și a vehiculelor istorice;
– Documentele de înmatriculare eliberate de autoritățile străine, în original, însoțite de plăcuțele cu numărul de înmatriculare;
– Dovada inspecției tehnice periodice, în termenul de valabilitate al acesteia.
Dacă mașina provine din Uniunea Europeană sau din România și este la prima înmatriculare, vei avea nevoie de:
– Cererea solicitantului;
– Fişa de înmatriculare completată, având viza organului fiscal competent al autorităţii administraţiei publice locale;
– Dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare;
– Actul de identitate al solicitantului, în copie și în original;
– Procura specială, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât proprietarul vehiculului;
– Copia contractului de asigurare RCA, încheiat pe numele proprietarului vehiculului, în termenul de valabilitate al acestuia;
– Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului, în original şi în copie;
– Formularul „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport” sau formularul ”Certificat”, prevăzut de Ordinul președintelui ANAF pentru aprobarea modelului, precum și a procedurii de eliberare a acestora;
– Cartea de identitate a vehiculului, în original și copie;
– Dovada plății contravalorii plăcuțelor.
Pentru un autovehicul achiziționat din Uniunea Europeană și care a mai fost înmatriculat, la actele de mai sus trebuie să adaugi:
– Certificatul de autenticitate al vehiculului eliberat de RAR, cu excepția autovehiculelor destinate competițiilor sportive și a vehiculelor istorice;
– Documentele de înmatriculare eliberate de autoritățile străine, în original, însoțite de plăcuțele cu numărul de înmatriculare;
– Dovada inspecției tehnice periodice, în termenul de valabilitate al acesteia.
În ultima situație, foarte des întâlnită, în care autoturismul a mai fost înmatriculat în România, vei avea nevoie de documentele de mai jos:
– Cererea solicitantului;
– Fişa de înmatriculare completată, având viza organului fiscal competent al autorităţii administraţiei publice locale;
– Dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare;
– Actul de identitate al solicitantului, în copie și în original;
– Procura specială, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât proprietarul vehiculului;
– Copia contractului de asigurare RCA, încheiat pe numele proprietarului vehiculului, în termenul de valabilitate al acestuia;
– Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului, în original şi în copie;
– Cartea de identitate a vehiculului, în original și copie;
– Dovada plății contravalorii plăcuțelor;
– Plăcuțele cu numărul de înmatriculare, dacă fostul proprietar are domiciliul sau sediul pe raza altui județ și a optat pentru păstrarea numărului respectiv.
– Dovada inspecției tehnice periodice, în termenul de valabilitate al acesteia;
– Certificatul de înmatriculare al fostului proprietar în care acesta a înscris transmiterea dreptului de proprietate;
De ce trebuie să mai ții cont?
Ar fi bine să-ți faci cât mai repede o programare online la sediul DRPCIV din orașul în care îți vei înscrie autoturismul; din cauza cererilor vei fi programat peste destul de mult timp. În intervalul rămas vei avea posibilitatea de a pregăti viza de la organul fiscal, asigurarea RCA și cartea de identitate a mașinii. Pentru autovehiculele înmatriculate în afara României este necesar certificatul de autenticitate, pentru care vei fi nevoit să faci o vizită la Registrul Auto Român.
Așadar știind care sunt pașii, îți va fi mai ușor să finalizezi procesul. Programează-te și aranjează-ți documentele astfel încât să fii sigur că ai tot ce îți trebuie. Pe urmă nu-ți va mai rămâne decât să simți plăcerea șofatului în noul tău autoturism.